Urmaresc de cativa ani declaratiile si proiectele lui Mario Garcia. Nu mai intelegeti gresit. Omul e super ok. Stie design, stie (si teoretic, si practic) cum se face un ziar. Cel putin din punct de vedere grafic. A lansat niste trenduri in modernizarea ziarelor, fie ele quality sau tabloide, a scris putina istorie…
Si-a si angajat graficieni buni care lucreaza pentru el, conferentiaza in toata lumea, a redesenat ziare celebre. E, in general, un tip respectat si respectabil. Pe buna dreptate. Insa in ceea ce priveste rezultatul efectiv al muncii sale, nu uimeste.
Reducand la absurd, diferenta esentiala dintre Garcia si designeri romani precum Marian Toader, Cristi Lipan sau Tavi Cocis (ma rezum la cei cu care am lucrat in ultimii 10 ani) e una singura: factura de la final. Si cartea de vizita (in stransa legatura cu pretul). Plus mult, extrem de mult marketing si pr. Nu e un lucru condamnabil. E o constatare.
Mai mult. Din punct de vedere al declaratiilor, omul ma surprinde prin platitudinea lucrurilor pe care le rosteste, cu titlu de citate celebre din el insusi. Problema e ca mai nimic din ce spune Garcia nu este nerostit de altii, inaintea sa. Preia si imbraca in alte cuvinte declaratii sau idei care circula, in diverse medii.
Iar interviul publicat de HotNews este graitor, in acest sens. La fel si seria de pe Pagina de Media. Mi se pare amuzant (daca reproducerea vorbelor sale este exacta) sa afirmi, relaxat, urmatoarele:
“Vorbind doar despre layout, Adevarul si Evenimentul Zilei sunt ziare care au un aspect ce sugereaza ca sunt ziare care incearca sa fie mai accesibile oamenilor, sa fie mai tineresti. In acest moment, Romania libera nu are cum sa concureze cu aceste ziare, publicatia arata ca in 1976, daca esti dragut. Daca nu esti dragut, ar putea fi din 1965. Dar curand, cand le veti pune alaturi, Romania libera va egala cele doua ziare in felul cum se prezinta.”
Ma scuzati ? 🙂 Va egala cele doua ziare ?!
Pai unul (Adevarul) e desenat din resurse interne – munca a fost inceputa de Cristi Lipan acolo, cred, imi cer scuze, nu stiu cine a continuat, dar presupun ca un rol important l-a avut Adrian Halpert – iar Evenimentul Zilei este desenat de Marian Toader.
Pun pariu, pe cat vreti voi, ca Mario Garcia a incasat pentru proiectul de la Romania Libera niste (multi) bani. Si sunt la fel de sigur ca managerii ziarului puteau obtine fix acelasi rezultat (daca nu unul mult mai ok) lucrand, la preturi de minim 5 ori mai mici, cu un designer roman.
Nu cred ca diferenta adusa de marketing justifica investitia. Si nici nu e treaba mea, nu despre asta e vorba aici. Dar ca fost mancator de hartie si de publishing tiparit, nu mai pot abtine sa imi dau cu parerea. Mi se pare absurd ca un nume precum Garcia sa vina si sa zica, senin, ca va aduce Romania Libera la nivelul Adevarului si Evenimentului Zilei, din punct de vedere grafic.
Ba nu. Mi se pare foarte amuzant!
PS Astept, totusi, relansarea Romaniei Libere. Promit sa revin atunci, cu o parere completa si corecta. Inca mai sper ca marele (fara ironie) Mario Garcia si-a meritat banii….
dana
Feb 04, 2010 @ 06:55:02
hm… nu ca m-as pricepe la ziare, dar beneficiul ar putea sa vina si din alta parte. si anume din autoritate. pentru ca e posibil ca si cei de la noi sa aiba idei bune, dar daca viziunea lor nu este dusa pana la capat nu iese decat un fel de ciorba calduta. din cate am inteles aici este ceva mai mult decat o schimbare de layout, e o propunere de viziune asupra asupra modului in care va arata / se va face presa in viitor. probabil romanii aveau nevoie de cineva sa vina sa le confirme ca ceea ce gandesc ei e corect 😛
gabri999
Feb 04, 2010 @ 12:10:28
Of, romanismele astea.
Si mie mi se pare putin exagerata imaginea lui Mario Garcia(mai ales cand te uiti la rezultatele efective ale muncii lui- lucru pe care l-ai punctat si tu) insa nu cred ca ar trebui sa ii dam omului in cap fara sa il vedem la treaba. Nu vrei sa asteptam si apoi sa emitem pareri de genul “Un (fals?) mit”? Mai ales ca susccesul unei publicatii nu tine numai de “redesenarea” pe care o face acest om.
Acum ceva vreme o publicatie din Romania s-a apucat sa dea carti avand un anumit buget la dispozitie. Apoi a venit alta, cu un buget mai mare care a vrut sa isi incerce “norocul” cam cu acelasi insert si a adus o colectie de asa zise “carti pe care trebuie sa le ai in biblioteca”. Si multi au ras spunand ca e o gluma, ca s-a mai facut, ca nu a adus rezultatele scontate si cate si mai cate. Si totusi, cu toate parerile alea negative, colectia aia e destul de profitabila, vinde inca destul de bine, mult peste asteptarile negativistiolor.
Revenind la tema discutiei riscul e al celor de la Romania Libera, ca ei dau banii. Nu cred ca trebuie sa ne amuzam inainte de a vedea rezultatele.
Asa cum unii dadeau carti si au venit altii peste ei asa si Mario Garcia vine peste cei mentionati de tine sa isi incerce “norocul”.
Si ma repet: si eu am impresia ca Mario Garcia este supraapreciat.
Cristi
Feb 04, 2010 @ 13:12:42
Am lucrat direct cu Marian Toader si tot ce pot spune e: respect si felicitari!
mihai b
Feb 04, 2010 @ 15:32:48
nu pot sa nu observ ca siteul garciamedia arata ca un site de acum 5 ani.
chiar nu se compara cu Miguel Ripoll (http://www.miguelripoll.com) si http://www.cesserdigital.net... din pacate vad ca cesserdigital nu mai e online 🙂
laura
Feb 04, 2010 @ 18:06:39
o fi făcând garcia istorie, dar polonezul jacek utko e mai pe gustul meu
http://www.utko.com/index.php?id=7
ioan avram
Feb 05, 2010 @ 09:34:04
Subscriu la analiza Dvs. Curios sau nu , doua persoane care habar n-au unul de altul, scriu cam aceleasi despre Dl. Mario Garcia. Vezi :http://ioanavram.wordpress.com/2010/02/04/guru-mario-garcia/
Ma bucur sa vad un om din media avand o pozitie transanta fata de platitudinile debitate de domnul in cauza…..
Strangers on the Net » Mario Garcia, dacă nu vă e cu supărare
Feb 05, 2010 @ 11:38:50
[…] Dragoş Stanca are o nelămurire referitor la ceva din ce a zis guru Garcia: el a spus că, după refacerea design-ului, România liberă va arăta ca Adevărul şi Evenimentul zilei. Nelămurirea lui Stanca este: de ce doar va egala şi nu va arăta mai bine decît cele două. […]
George Hari Popescu
Feb 05, 2010 @ 11:42:34
De cînd au auzit că România liberă se relansează cu designul făcut de Garcia, mama şi bunica – două persoane care fac parte din publicul-ţintă al acestui ziar – trepidează. Abia aşteaptă să citească rubrica de mica publicitate cu noile linii orizontale şi verticale trasate de Garcia. Oare va folosi şi casete cu raster?
Pe această cale îi sugerez lui Garcia să mai împrospăteze design-ul blogului: nu se mai citesc texte aşa de lungi, se folosesc intertitluri şi culori şi pozele trebuie rescalate puţin.
Ceausescu
Feb 05, 2010 @ 12:57:33
daca asculti al doilea video postat pe hotnews, la sfarsit, auzi si declaratia originala a lui garcia, in care spune ca RL “will match” celelalte doua. deci nu le va egala, ci le va concura, cu sensul le va intrece.
asta ar face oricine din media, s-ar duce la sursa, sa verificie. dar la voi in trust este la ordinea zilei sa manipulati si sa nu verificati sursele, sa flecariti fara sa stiti despre ce flecariti, incat nu ma mir ca ti-ai construit un intreg post pe un lucru fals si pe o ipoteza pe care puteai sa o verifici in cateva minute.
in rest, desigur, sunt de acord, orice roman face la fel de bine si mult mai ieftin ca gigantii din afara. Aro a fost furat de mercedes, se stie. iar Internetul a fost inventat de Ceausescu, cand era inchis cu ai batrani.
iar cei enumerati de tine sigur ca puteau linistiti sa redeseneze Die Zeit, WSJ si celelalte sute de ziare din toata lumea. adica toti gigantii media au luat teapa, si l-au angajat pe maimutoiul asta de garcia, cand aveau niste ioni si niste popescu in romania cel putin la fel de buni. oameni care de 40 de ani deseneaza presa. iar tu esti calificat sa vorbesti despre asta, doar ai studiat la universitatea semanatoarea design si structura.
uite, astea-s motivele pentru care tu si altii ca tine veti ramane fara loc de munca daca se va ajunge la o competitie reala in media din romania.
dStanca
Feb 05, 2010 @ 13:17:23
@Ceausescu: Tovarase conducator iubit. 1. Am scris, negru pe alb “daca reproducerea vorbelor sale este exacta”. 2. “Will match” inseamna “se va potrivi cu”, gasesc adaptarea in romana corecta. 3. Esenta opiniei mele ramane. Declaratia trebuia sa fie transanta: “Va fi altceva, le va depasi net” and so on. 4. Altfel, gasesc de mare valoare morala si principiala aprecierea ta, asumata barbateste sub numele real Ceausescu si adresa mail ceausescu@yahoo.com🙂 Tot inainte!
Ceausescu
Feb 05, 2010 @ 14:08:54
4. nu ma cunosti, nu te cunosc. ma cheama adriana popescu si am ajuns intamplator comentariul tau, urmarind alte site-uri pe net. ce relevanta au aceste detalii asupra postarii mele?
3. cel mult poti critica ziaristul ca nu a cerut explicatii transante. poate ca in mintea lui garcia, exprimarea era destul de transanta.
2. adaptarea in romana poti sa o cauti pe langa cuvintul roman “meci” traducerea lui match. sau, din nou, google iti sta la dispozitie, poti sa cauti sinonime sau expresii in care match este folosit cu sens de competitie. uite aici spre exemplu (http://blog.newsweek.com/blogs/wealthofnations/archive/2010/02/02/baidu-is-no-match-for-google.aspx)
acuma pretinzi ca stii engleza. cum s-ar traduce “football match”? “potrivire de fotbal”?
1. deci opinia ta e nula daca reproducerea nu e exacta. de ce nu ai verificat inainte? e evident ca reproducerea nu e exacta.
dStanca
Feb 05, 2010 @ 14:13:27
@Ceausescu – Adriana Popescu:
Chestiunea de care te legi este un detaliu in ce spun eu. Ma refeream la toate declaratiile lui, la modul in care debiteaza platitudini cu pretentia de mari invataminte. And so on. Iar exprimarea lui, deloc transanta, vis a vis de cat de bun va fi produsul sau, nu e e convingatoare. Si cam asta e.
Spui “nu ma cunosti, nu te cunosc”. Se vede asta din modul lejer si “definitiv” cu care iti permiti sa ma etichetezi. E opinia ta, o respect. Si, mai mult, o public. Iata.
O zi buna!