Prezent la sedinta de Guvern de ieri (o, da, suntem impresionati, nu? Guvernul lucreaza si duminica:)), presedintele Traian Basescu a avut un mic moment promotional Google.
Povestea a fost mai putin exploatata de jurnalistii „offline” dar mie mi-a sarit in ureche urmatoarea fraza rostita de Base in dialog cu ministrul educatiei, Ecaterina Andronescu:
„Situatia educatiei Romaniei este dramatica. Dramatica din punct de vedere al calitatii (…). Am convingerea ca despre papadie sau salata, orice copil daca intra pe Google afla cum e cu papadia si salata, daca vrea sa stie despre istoria antica, Herodot… intra pe Google. Hai sa revenim pe o programa adecvata, neincarcata si, pe cat posibil, adaptata economiei Romanesti”
Trecand peste gluma – adica peste faptul ca presedintele Romaniei nu prea incurajeaza productia locala si a zis de Google in loc sa promoveze Okidoki 🙂 – intrebarea foarte serioasa ramane: are dreptate Basescu?
- UpDate1: Comanescu l-a cautat pe Google pe Herodot-ul lui Basescu. Cititi ce a aflat.
- UpDate2: Tolontan scrie si el, pe acelasi subiect, un text memorabil. Cititi-l!
Revenind: sunt programele scolare si textele lectiilor pline cu informatii care abunda pe Internet si, prin urmare, se pierde timp pe la scoala?
Se taie copaci aiurea sa se tipareasca milioane de pagini de manuale? Aparent, da. Insa, cand te uiti la statistici, descoperi ca problema de fond este alta (chiar daca si ce zice Base e partial corect). Intre aparenta si esenta exista, ca de obicei, o cale lunga. Un drum presarat cu bune intentii (spagi, programe anuntate, dar neaplicate si mult, mult prea mult timp pierdut…)
Practic, desi Base pare convingator, cum se uita el asa, piezis, spre saraca Abramburica, care parea o eleva speriata in fata profului cel aspru, daca s-ar aplica ce spune el, cu ton electoral, trei sferturi dintre elevii din Romania ar fi aruncati in bezna. De ce?
E foarte simplu! Pentru ca nu au acces la Internet. In zona asta spagile nu sunt suficient de interesante, se pare… Later UpDate: In plus, cum sustine si Dragos Novac mai jos, mai exista o problema, la fel de importanta: majoritatea profesorilor habar nu au sa foloseasca un calculator si, deci, sa imbine lectiile din manuale cu informatii utile de pe net.
In loc sa se faca baze de date online si sa fie calculatoare peste tot, cu conexiune la net, se baga milioane de euro in aplicatii de e-learning cu lectii interactive si alte prostii care devin in scurt timp complet inutile. A, doriti actualizarea informatiilor? Nicio problema! Firma X (singura, de altfel, din 2003 incoace) o face. Dar asta costa. Un pic de mentenanta nu strica… Plus ca majoritatea programelor de informatizare in scoli se fac pe criterii discutabile. Internet o mai fi, nu zic. Pe ici, colo. Dar in orase (si, mai ales, in cele mari). Insa, la tara, ioc. Spre deloc.
Aici trebuie actionat, de fapt: dati naibii calculatoare si Internet tuturor elevilor, constituiti baze de date online si abia apoi treceti la revizuirea programelor – care sa devina complementare cu ce exista deja pe Wikipedia! Si invatati profesorii sa lucreze cu netul!
Ok. Dar pe ce ma bazez? Nu pe date mai mult sau mai putin discutabile legate de penetrarea Internetului in Romania, ci pe ceva mult mai credibil. Si mai concret. Mai exact, pe ce spun elevii.
Mi-a cazut in mana un studiu care se cheama “Timpul Elevilor”. Studiul este facut de Institutul de Stiinte ale Educatiei (o chestie din subordinea directa a Ministerului Educatiei care, din cate am inteles, are sau va avea un rol major si in elaborarea programelor scolare).
Iata, asadar, care e adevarul crud, dupa interogarea elevilor din 406 scoli si licee din Romania.
Cati folosesc Internetul sa-si faca temele? 24% dintre elevii din clasele a 8-a si a 12-a care au raspuns la chestionar. Pai, si restul? De unde afla ei care e treaba cu papadia?
Majoritatea, adica 80% (ca nu prea au de ales, saracii) folosesc notitele luate la scoala. 43%, manualele. 24% – reviste de specialitate, enciclopedii si culegeri.
In timpul liber (care este estimat la vreo 4 ore pe zi), elevii din clasele a 8-a si a 12-a (numai ei au fost chestionati) o freaca pe net, in medie, doar o jumatate de ora (de luni pana vineri, pe zi). Si, ce fac? Navigare, jocuri si messenger (adica Yahoo!).
Numai aproximativ unul din 10 elevi (13%) spun ca Internetul e una din preocuparile lor din timpul liber, si ca stau online, o ora si jumatate in medie pe zi. Doar 3% din cei de la tara se “dau” pe net, 97% din cei de la oras…
Bun. Cam astea sunt datele. Initial, am incercat sa fac rost de inregistrare sa il laud pe Base. Apoi, am vazut studiul si m-am enervat 🙂
Raspandirea accesului la Internet in Romania si folosirea lui corespunzatoare (nu pentru navigare pe LiveSex.com si Mess) trebuie sa devina o prioritate nationala.
Ok, din pacate inca nici electricitate nu e peste tot, stiu. Dar fondul problemei ramane. Multa gargara, putine proiecte care sa schimbe cu adevarat Romania.
Mar
Jun 15, 2009 @ 00:29:00
cum firma X ? ai avut lapsus nu ? firma siveco !
dStanca
Jun 15, 2009 @ 01:03:30
@Mar: Nu discut de firme, ci de un principii. Dar, ca sa nu ai suspiciuni, spun ce cred: Siveco e unul din furnizorii Ministerului Educatiei care are, in opinia mea, un contract care pune pseudo-monopol discutabil pe un domeniu in care concurenta ar trebui sa fie mai vie. E o companie serioasa, sunt convins ca a furnizat servicii ok (sau a furnizat ce i s-a cerut) insa, intr-adevar, nu cred ca e ok sa detina un oarecare monopol acolo. Un detaliu deloc putin important: contractul actual e semnat, in 2003, tot de actualul (fost) ministru Andronescu si, din informatiile mele, e bine facut iar alti ministrii ai educatiei, desi au incercat, nu au putut iesi din el. Cu toate astea, repet, nu despre asta e vorba, nu vreau sa abat atentia de la fondul problemei.
dragos
Jun 15, 2009 @ 09:04:55
Basescu are dreptate iar tu scoti lucrurile din context (ai fost jurnalist? :D): programele scoalre sunt de doi lei iar ce trebuie sa invete elevii este irelevant pentru orice vor ei sa faca mai departe.
Iar solutia la intrebarea ta (care e buna dar n-are legatura cu ce a zis basescu :-)) este mai simpla si nu tine de nici un ministru sau programe de genul “internet pentru fiecare” – din motive de incomptenti, idioti, spagi etc. Profesorii, atunci cand predau, ar trebui sa includa internetul in viata de zi cu zi a elevului. (i.e.ca si mod de predare, ca si mod de a face temele, ca si notare etc etc etc) Atunci cand un elev va trebui sa foloseasca internetul activ pentru ca i se cere de la scoala nu numai ca isi va cumpara un calculator ci va si invata cum sa il foloseasca.
Din pacate insa si la nivel profesoral situatioa este dramatica. Iata deci cercul vicios. De unde il apuci?
ps. programe de incurajarea cumpararii de calculatoare au mai fost in romania iar cei care si-au cumparat il folosesc 4 ore pentru ce ai spus tu mai sus. Pentru ca nu e nimeni sa le spuna in mod activ ca “they can do shit with their pc”. Inclusiv bani 🙂
dStanca
Jun 15, 2009 @ 09:20:24
@dragos: sunt complet de acord cu tine, mai putin cu faptul ca spui ca am scos din context. nici vorba. am analizat 5 minute consecintele unei declaratii aparent ok. asa cum am si scris, initial vroiam sa il laud dar am realizat ca problema de fond e alta: lipsa accesului la net si faptul ca elevii nu sunt obisnuiti sa il foloseasca decat pt mess, dat jos manele si “cealalta chestie”. de fapt, desi nu ai fost jurnalist (dar ai putea oricand sa devii) tu scoti lucrurile din context un pic. dar le scoti bine:)
dStanca
Jun 15, 2009 @ 09:44:01
@dragos: ca sa vezi cat sunt de de acord cu ce ai zis, am facut si un later update. si te-am si citat. ca fost ziarist corect…
Dragoş Stanca ar fi un preşedinte mai bun decât Băsescu (pă unele cheştii) « Picătura chinezească
Jun 15, 2009 @ 10:11:32
[…] leave a comment » Nu îmi cereţi să vă dau motive. Citiţi la el. […]
Media lui Comanescu » Al naibii Herodot, încă un intelectual vândut lui Băsescu!
Jun 15, 2009 @ 13:17:10
[…] serios, Dragoş Stanca aduce în discuţie just un studiu care spune că şcolarii nu prea se-nghesuie pe Google, ci preferă, în puţinul […]
bg
Jun 15, 2009 @ 14:40:11
“Aici trebuie actionat, de fapt: dati naibii calculatoare si Internet tuturor elevilor, constituiti baze de date online si abia apoi treceti la revizuirea programelor – care sa devina complementare cu ce exista deja pe Wikipedia! Si invatati profesorii sa lucreze cu netul!”
In mare parte sunt de acord cu articolul, si inclusiv cu afirmatia de mai sus.
Lucrez in invatamantul universitar de 3 ani, iar la seminarii si la laboratoare folosim in mare majoritate textbook-uri de la marile universitati si articole de specialitate online. Deci sunt multi oameni care incearca sa tina la zi informatia transmisa. O baza de date europeana cu informatii categorizate pe domenii ar fi extrem de utila.
Insa problemele apar cand se incepe recomandarea site-urilor gen Wikipedia! Wikipedia este un produs care a prins, insa care nu are parte de nici un control/filtrare a informatiei. Oricine poate modifica si scrie ce doreste acolo. Calitatea informatiei este extrem de scazuta si poate conduce la mari confuzii!
Gicu_Maracine
Jun 15, 2009 @ 18:02:32
“Sunt programele scolare si textele lectiilor pline cu informatii care abunda pe Internet si, prin urmare, se pierde timp pe la scoala?”
Nu’s cum e la scoala generala si liceu, dar pot sa va spun ca o gramada de uni-veri-si-tari (de la amaratul de asistent muritor de foame la ditamai profesorul doctor docent membru coresp. etc. etc. etc.) isi scriu cursurile si cartile, gugalind si traducand la greu rezumatele articolelor la care nu au acces…
Rapid apoi la publicat la editura lu varu/pretenu X, catalogat curs obligatoriu si vandut la studenti, trecut in SiViu, si pac-pac! gata avansarea si cheful de rigoare.
dStanca
Jun 15, 2009 @ 18:17:35
@bg: desigur, in mediul universitar e ceva mai bine. ma refeream la scolile primare si licee, cu precadere la cele din orasele mici. legat de wikipedia, asa e, corect, insa avand in vedere nivelul extrem de jos al culturii generale, cred ca pana si wikipedia e o sursa mai buna decat vali de la valcea (care ii inspira, din pacate, pe multi elevi, mai ales din rural). va multumesc pentru comentariu.
dStanca
Jun 15, 2009 @ 18:19:58
@Gicu_Maracine: Sunt convins ca stiti mai bine decat mine cum functioneaza sistemul. “Cartile din carti se scriu”, nu e asa? In varianta web 2.0: Cartile din Google se scriu…
In care nu e vorba despre scoala romaneasca | The Fuck U Award
Jun 15, 2009 @ 19:02:19
[…] vazut la Dragos Stanca o secventa cu Baselu in care acesta o cam urechea pe Abramburica vis-a-vis de programa scoalara a […]
ionut
Jun 15, 2009 @ 21:13:37
daca majoritatea elevilor o ard pe net ca sa descarce manele asta inseamna un singur lucru: ca internetul nu e integrat in sistemul de educatie. tocmai aici vad eu problema: ca, desi ar putea sa invete despre Herodot si DE PE NET, elevilor li se povesteste despre el tot din abecedare.
si daca in cazul lui Herodot mai merge, ca e mort de mii de ani, e o problema atata timp cat elevilor si le preda la scoala informatii ne-updatate de luni, sau poate ani de zile, informatii la al caror update ar putea contribui lesne chiar internetul.
dStanca
Jun 15, 2009 @ 21:30:12
@ionut:
nu exista date clare vis a vis de cati elevi au acces la net. e suficient sa aiba unul dintr-o clasa si sa descarce manele sau filme xxx pentru toata lumea… ideea e daca si cum poate (daca poate) fi folosit cu adevarat online-ul in educatia copiilor. de putut, poate sigur, insa intrebarile sunt:
1. tehnic, au acces un numar suficient de mare?
2. daca au acces, au informatii valide si validate online (in afara sa fure de pe referate.ro)?
3. stiu profesorii sa ii indrume in zona asta?
ma tem ca raspunsurile la intrebarile 1,2 si 3 este “nu”, pe linie. dar m-as bucura sa ma insel.
multumesc pentru comentariu, o seara buna!
ionut
Jun 16, 2009 @ 02:51:45
1) in zonele urbane au; in zonele rurale ar trebui sa aiba
2)* exista informatii valide pe net, ar fi culmea sa spui chiar tu ca nu-i asa:)
3) aici e o mare problema: nu cred ca profesorii stiu sa ii indrume pe elevi prin intermediul internetului
*parerea mea de la 2) are mare legatura cu raspunsul de la 3). adica: netul e plin de informatie buna, ea poate deveni valida tocmai prin filtrul profesorilor.
un exemplu concret: tin in mana un manual de Geografie Economica. cele mai recente informatii de aici despre rezervele mondiale de petrol sunt din 1999. manualul e editat in 2002. daca eu am gasit pe internet date actualizate (si corecte, chiar)…profesorul universitar care a scris manualul de ce n-ar putea-o face?
asta era ipoteza mea: ca netul e bun pentru educatie. din nefericire, educatia (romaneasca) nu e buna pentru net.
thanks!
Rodica
Jun 16, 2009 @ 14:53:34
Si pe langa accesul la Internet mai avem o problema mare, mare de tot. cat content romaesc bun gasiti pe Internet? Ati incercat un search cu Herodot ca ne-a indemnat Basescu, dar sa-ncercam un Eminescu? Ei? Ce gasim? Mai doriti ceva? Propun cev amai nou: Stefan Agopian. Este? Pictori, muzicieni romani? Putem incerca o vizita pe la muzeu in spatiul virtual? Acestea nu ar trebui sa fie cumva proiecte guvernamentale? Eu zic c-or tine de Ministerul Culturii. Sau poate gresesc…
Presedintele internaut vs. userul guvernamental | Sorin Tudor
Jun 16, 2009 @ 15:30:16
[…] 14 iunie: Traian Basescu vorbeste despre Google in plina sedinta de Guvern (via Dragos Stanca). WPvideo 1.10 Am convingerea ca despre papadie sau salata, orice copil daca intra pe Google […]
Romania - The Land of Choice at Cosmin
Jun 16, 2009 @ 18:07:53
[…] using Nadia, Nastase and Hagi = cliche. Who knows about them anymore? And why would you come to Romania if you see them on a poster? To honour the country which gave the world these good (but long-retired) sportsmen? To meet them live? To see the beautiful landscapes? (there are really, really beautiful landscapes in the rest of Europe, and the people might be nicer!). I mean, something doesn’t click, for me at least. Don’t get me wrong, I’m proud that Nadia got the first ever clean 10 in gymnastics – but that was 33 years ago. I was ecstatic when Hagi was playing the top of his game in 1994, but that was 19 years ago. I don’t even know when Nastase was playing – luckily Wikipedia comes in handy (thanks for the tip mr. Basescu) […]
Vox populi, vox Dei
Jun 16, 2009 @ 22:29:27
Pe care planeta din care univers sunteti, oameni buni? Lu’ Base i se rupe si de google si de invatamant si de grecii morti. A inceput campania electorala!!! Si iata ca oameni destepti, cu creieru’ la ei, in loc sa-l sanctioneze ca vorbeste de 5 ani fara sa faca nimic dezbat cu seriozitate, argumente si risipa de inteligenta un subiect mort in fasa.
Domnii politicieni, vreti sa faceti ceva pentru invatamant? Faceti infarct!!! Va multumim anticipat ( inclusiv domnu’ Herodot 🙂 )
Prima Casa punct Ro si Guvernul Gugal | Pagina lui Dragos Stanca
Jun 22, 2009 @ 14:02:51
[…] Base vorbeste cu avant despre Google in Guvern, Vanghelie zice si el de Guagal si Boc felicita public copii de 10 ani pentru ca fura referate de […]
Vanghelie poate vorbi live cu Gugal, la DigiCafe | Pagina lui Dragos Stanca
Jun 23, 2009 @ 12:05:36
[…] care este pe blogul meu uneori (avand in vedere ca a preluat cu succes tema lansata aici, cu Base si Google), il astept pe bune, daca vrea, la eveniment. Sa vorbim si despra Guagal, si despre Iahu, si despre […]
#wqR
Oct 29, 2009 @ 21:40:24
dupa cum se stie basismul nu abereaza ekl fiind o eoare din cap pana in picere .mai ales acum cand s-a ales praful de el
Boc a aflat salariul lui Isarescu de pe… Google:) | Pagina lui Dragos Stanca
Feb 16, 2010 @ 13:54:16
[…] dupa ce in iunie anul trecut – dupa cum semnalam aici – si Basescu vorbea despre Google, in sedinta de Guvern. var […]
Boc a aflat salariul lui Isarescu de pe… Google:) « standard.ro | Platforma de comentarii, bloguri si opinii MONEY.ro
Feb 16, 2010 @ 15:00:30
[…] castiga Guvernatorul BNR cautand pe Google. Detalii, aici.Asta dupa ce in iunie anul trecut – dupa cum semnalam aici – si Basescu vorbea despre Google, in sedinta de Guvern. […]