Studiu de caz: un reprezentant al Google Romania, in speta Bogdana Butnar, [se presupune ca] face cateva declaratii usor hazardate – si, pentru unii, care n-au ce cauta in “galeata” cu pricina – chiar un pic jignitoare.
Nu reiau aici argumentele [corecte] expuse deja de colegii mei de industrie Orlando Nicoara si Marius Pahomi – si justificate numai in cazul in care articolul a consemnat intocmai spusele Bogdanei.
Insa episodul poate vorbi, intr-adevar, despre putin diletantism. Insa nu [neaparat] in online. Ci in PR si in media digitala.
De ce in PR?
In mod normal, o companie de talia Google ar sanctiona declaratiile de acest tip foarte scurt si ferm: ar concedia-o instantaneu pe angajata care a “iesit in decor” [ma intreb daca nu cumva s-a incalcat deja o procedura de PR intern Google si daca Bogdana e autorizata sa vorbeasca in numele companiei].
Foarte simpatica si volubila in prezentari si in dialogurile 1 la 1, colega noastra trebuie sa accepte, cred eu, ca s-a inregimentat intr-o organizatie cu o disciplina aproape militara si ca a ales, implicit, o data cu semnarea contractului cu Google Inc. sa se exprime mult mai rezervat si mai “studiat”. Si, adesea, numai cu acordul celor “de mai sus”. Chiar. Exista acest acord?
De ce in media digitala?
Pentru ca si mai tinerii mei colegi ar trebui sa invete ca trebuie sa trateze cu seriozitate si responsabilitate fiecare rand pe care il scriu inainte de a apasa butonul “publish” si sa se bazeze mai putin – spre deloc – pe faptul ca “las’ ca daca e ceva gresit, tipa careva si editez dupa“.
Asta pentru ca, uneori, randurile scrise – sau, cum e in cazul dat, cele reproduse dupa spusele altcuiva – pot avea consecinte grave. Este jenant si greu acceptabil faptul ca textul a fost “post-editat” de mai multe ori, dupa cum scrie Marius.
Din acest motiv eu, unul, in proiectele de content in care am fost implicat, am preferat sa “convertesc” la digital “oameni de print”. Acolo, greutatea unei greseli era mult mai evidenta. Si responsabilitatea, pe masura. O data “plecat la tipar” ziarul ramanea neschimbat. Textul, la fel. Consecintele [morale si, adesea, juridice] de asemenea.
Acum, daca autorul materialului, Alex Goaga de la Wall-Street.ro, e profesionist inseamna ca are inregistrarea interviului si poate veni cu proba audio. Sa vedem si noi care au fost, de fapt, cuvintele reprezentantei Google in Romania? Si care dintre versiunile post-editate e cea corecta?
A inteles reporterul gresit sau a vorbit colega noastra [intr-un acces de sinceritate alimentat, partial, si de necunosterea a ce se intampla, de fapt, pe la SATI sau prin regiile online serioase] fara sa se gandeasca la consecinte?
Deci, unde sunt profesionistii? Cine sunt diletantii? Hai, sa vedem… vedem? 🙂
Marius Pahomi
May 11, 2011 @ 12:59:42
Dragos, chiar Orlando sustine pe blog ca “Bogdana a incercat sa ma convinga la telefon ca asta e piata, una a diletantilor.”
De aseara pana azi a disparut si cuvantul “diletant” din interviu.
Deci situatia cred ca e mai mult decat evidenta, nu?
“Diletantii” « Orlando
May 11, 2011 @ 13:40:44
[…] update: Pahomi a scris primul pe subiect, au mai scris Dragos Stanca si Dragos […]
dragos
May 11, 2011 @ 17:30:04
unde anume scrie ca vorbeste in numele si pt google?
din articol vad ca e precizat clar ca in baza contractului cu google nu are voie sa zica decit ca blablablabla..se poate citi acolo.
sucks big time ca se tot editeaza.. asta e problema mare, intr-adevar.
femeia se adreseaza masei si in plus spune niste adevaruri.. si as putea da exemple garla dar nu mai are rost.
si btw sati chiar mai are mult pina o sa se faca ceva cat de cat aproape de g analitycs. banuiesc ca stii si tu.
demisie sau destituire? wtf man? asa rau ti-a facut? 🙂
dStanca
May 11, 2011 @ 18:39:01
@Marius: Si eu zic ca e evident, aparent. Dupa niste ani de presa am invatat insa sa fiu mai rezervat. De aceea, astept inregistrarea. Banuiesc ca nu exista.
@Dragos: E evident, pt ca in aceasta calitate si nu in alta i s-a luat interviul. Si eu sunt de acord cu ea, in multe puncte, si in particular o simpatizez. Insa nu pot accepta dupa niste ani de munca pt maturizarea pietei sa aud generalizari tip “sunt toti niste prosti, noroc cu Google ca vine si civilizeaza jungla asta”.
dragos
May 11, 2011 @ 23:12:18
io zic ca nu-i deloc asa de evident. bag seama mai zic si altii la fel.
stii si tu diferenta dintre un punct de vedere oficial, asumat si un articol facut pt “awarness”, ca sa zic asa.
in articol citesc f clar ca delimiteaza pozitia ei fata de big g. introducerea este facuta de baiatul cu acces la edit/delete si care se tot joaca acolo. si e clar facuta ca sa dea bine la public. pt ca daca imi lua mie interviul si spuneam fix aceleasi lucruri, pe care dealtfel le tot spun pe gardurile pe care ma lasa sa scriu diversi oameni cu stare, nu cred ca mai sareati in sus niciunul. de altfel nici nu ar fi fost citit.
si da, sunt cu tine impotriva generalitatilor de tipul acesta. pe partea cealalta trebuie de dat cezarului partea sa. nici din partea noastra (si aici generalizez si eu putintel) nu ar mai trebui sa fie atitudinea asta de otravit fantinile si ars granele pt ca putem invata meserie de la astai mari de afara si apoi sa facem ceva bine aici.. altfel ne chinuim 4-5 ani daca nu si mai bine sa scoatem un produs care face fix 1/100 din ceea ce fac produsele google de timp bun deja.
eu nu cunosc persoana in cauza, respectiv pe bogdana, dar, din cate simt eu subtirel asa, parca este si ceva ranchiuna si asteptare la colt in postari.. si ma refer aici in special la marius pahomi, sa traiasca, ca nici pe el nu il stiu.
la tine parca vad o radicalizare mai mult decit o ranchiuna, dar nu o inteleg. chiar nu spune mega prostii acolo..mai bine schimba sapoul interviului si spunea ceva de genul “am stat duminica dimineata la o cafea cu bogdana” si era gata treaba.. ce nu convenea era dat pe durerea de cap de duminica dimineata.
diletanti.ro : Adi Stan
May 12, 2011 @ 11:12:09
[…] pahomi, orlando, dragos etc. au la randul lor dreptate, atat prin prisma faptului ca intr-adevar, a fost o “iesire in […]
Cuvantul cheie in 2011-2012: consolidare | Pagina lui Dragos Stanca
May 12, 2011 @ 14:58:23
[…] Asta pentru a putea obtine din campaniile online rezultate tot mai bune, singurul motor real al cresterii industriei new media [si] in Romania. Rezultate tot mai bune si tot mai clare [masurabile, evidente, nu povesti – si aici sunt de acord cu Bogdana Butnar de la Google Romania, apropo de polemica de ieri] […]
dragos
May 12, 2011 @ 23:39:46
ca sa fiu taran meltean si sa ma bag in seama iti spun ca io desi-s diletant rau tare de tot 😛 vorbeam ceva mai inainte de chestiile astea pe care le-ai spus tu in august.
ce-i drept mai cu obida si mai putin academic pt ca si atunci eram satul pina in gat de figurile agentiilor pe banii clientilor. puterea de aiurea pe care o dau prin atribuirea de bugete unor neica nimeni..si atunci ca si acum.. de aceea ziceam ca bogdana cam are dreptate..situatia este cam ca in 2008. eu in 2009 spuneam lucrurile astea. dar dupa greutati si inghitiri de mai bine de 2 ani. in 2009 mi-a dat in foc dar se vedea de ceva timp..
google nu venise, yahoo era inca in voga, facebook era adolescent iar la moda era myspace. posibil sa incurc putin dar cam asa era trendul..
si da, tu erai la realitatea.. si tot da, dupa cum o sa vezi daca esti curios, era observabila de atunci, cel putin pt mine, directia ta.
http://www.adevolution.ro/10-motive-pentru-care-publicitatea-online-nu-merge-cum-ar-trebui-in-romania-tv-versus-internet-_start-10_entry-129.html
mai pot spune acum, mai ales dupa inca 2 ani de oaresce experienta si urmarire a domeniului, ca in momentul de fata, daca astia mari si-ar pune mintea cu piata noastra agentiile create acum nu ar avea nici macar o sansa..dar deloc..nimic, nada.. cu tot cu sati, tati, mami, papi si alte organisme de-astea inventate ca sa faca nimic…
acum serios, cu ce dreq crezi ca incalzeste clientul faptul ca nu are rezultate dar i se spune in schimb ca re campania monitorizata cu sati?! fix pix. organisme create ca sa puna bariere. concurenta naste varfuri. ingradirea plafoneaza.
momentan nu este interesant ..deloc..ei fac in jur de 12-15 mil /an din romania fara sa fi fost prezenti in jocul asta.
uite numai ce s-a intimplat cu facebook..si cred ca stii cel mai bine ca am vazut ca ai/sau ai avut o codita bagata. ce buget au luat doar asa ca trebuie.
si-or sa mai fie lucruri interesante.
dupa 2 ani eu nu vad absolut nici o schimbare..acum ca am recitit postul meu de atunci si aducandu-mi aminte de ce pateam atunci si ce se intimpla sia cum imi dau seama cat de mult este adevarata afirmatia femeii.
s-o fi schimbat la tine si la orlando, nu zic ba..tu te misti vad..dar per total lucrurile nu s-au miscat. sunt in acelasi punct..
s-o fi consolidand piata, nu zic ba..dar parerea mea ca tarzior si tot ca dintii inclestati si fara chef.
cred ca o sa fie o consolidare de genul ejobs bestjobs..vine unul si ii pune cap in cap si gata..asta a fost tot.
parca asa a fost, nu?
dragos
May 12, 2011 @ 23:45:39
e ceva ciudat..la articolul pe care l-ai dat in link nu exista sfarsitul pe care il prezinti aici in comentariu..
posibil sa fi luat cu “cut”?