Citind, pe rand, ce spune Tolo, apoi raspunsul lui Orlando si declaratiile de sustinere ale lui Ionut, Val si Costin, plus notita obraznica tip Zoso stau si ma gandesc cand a devenit Internetul o alta planeta…
Dragi colegi, inca traim in viata reala. In 1st, nu in 2nd life. Iar Internetul este doar unul dintre mediile care formeaza media. Ok, e mai mult: e un mediu de comunicare, distributie, comert and so on. Stiu, am predicile mele in sensul asta.
Ok. Bun. Dar de aici si pana in a-l pune la punct pe Tolo, in grup, pe ideea “bai expiratule, vezi-ti tu de hartia ta si de <old media> ca nu intelegi nimic, si lasa-ne pe noi, astia destepti, din noul val, sa ne vedem de treaba, asa cum stim noi” e o cale (foarte) lunga.
Pana una, alta, de vreo 15 ani, Tolo a dovedit cate ceva, adica a performat “grav”, in cel putin doua medii: print si online. A format sute de jurnalisti care azi sunt tari, fie pe print, fie pe TV, fie online. Fie peste tot. Si asta ii da dreptul sa isi expuna un punct de vedere pertinent. Cu care sunt de acord, partial, in esenta.
Nu sunt de acord cu modul in care Tolo pune problema, nici ca generalizeaza si afirma ferm lucruri pentru care nu exista probe clare. Si nici cu faptul ca reprezentantii GSP in BRAT nu au fost la fel de vehementi cand s-a discutat, in organizatie, acest aspect. Dar, acum, sunt. Pe bloguri.
In fine. Ca sa nu ajung sa scriu si eu manifeste aici zic, pe scurt: un instrument de masurare a consumului in publicitatea online este necesar. Punct. Fara nicio urma de indoiala. Si pentru clienti, si pentru agentii, si pentru publisheri.
Ok, cu anumite limite, cu anumite nuante – unele dintre ele semnalate corect de Orlando. Si acest instrument, dupa toate discutiile care vor fi purtate – asa cum a fost si in cazul SATI, remember? – se va lansa.
Daca nu anul acesta, la anul. Si, daca nu de catre BRAT, de catre IAB. Sau de o alta organizatie profesionala sau de catre o companie de research independenta.
Dar trufia si indemnurile la “revolutie” , trimiterile fortate spre “epurarea” new media de “rinoceri” (pai daca si Tolo e rinocer ce sa mai spunem de… altii?!) mai sunt multi pixeli de inghitit.
Iar aceste discutii nu fac bine si nici nu intaresc increderea intr-un mediu foarte masurabil, dar care deocamdata aduna doar maruntisul marilor bugete de advertising.
In concluzie, mai putine caramizi sfaramate pe piept, zic. Mai putine ironii. Mai putina emotie. Mai mult echilibru si mai mult respect reciproc pentru ce a realizat fiecare dintre noi pe zona pe care a avut-o pe cap. Mai mult calm si, mai ales, mai multe discutii constructive.
La urma urmelor, avem un singur interes, comun: sa urcam si sa maturizam aceasta noua piata. Sa facem bani si proiecte frumoase. Fie ca tragem in directia asta de un an, doi sau de zece.
Rares Anitza
Sep 09, 2009 @ 19:03:52
In sfarsit cineva care pune punctul pe “i”. Trufia. Cred ca e o problema generala a romanilor dar pare-se ca online-ul beneficiaza de un “extra” la capitolul asta…Un comentariu echilibrat si pertinent. Jos palaria de data asta. Pe bune.
dStanca
Sep 09, 2009 @ 19:10:04
@ Rares Anitza: Multumesc. Stiu despre ce vorbesc, pentru ca si eu am mai dat “rateuri” uneori la capitolul asta. Mai ales la nervi. De aceea, inteleg foarte bine mecanismele care te determina sa scrii un text pe care, recitindu-l a doua zi, iti dai seama ca l-ai fi scris altfel. E valabil, cred, si pentru colegii care s-au avantat cu degetele pe tastatura…
Rares Anitza
Sep 09, 2009 @ 19:44:34
Si mai e ceva. Online-ul nu e o alta planeta, cum bine zici, in ciuda a ceea ce vor sa sugereze (unii dintre) cei care lucreaza in zona. Online-ul e facut, deocamdata, pana ne vor invada martienii, tot de oamenii de pe planeta asta. Care oameni, constat cu tristete ca nu mai stiu sa asculte. Nu mai accepta decat argumentele lor. Vor doar sa se auda si sa “marcheze”. Pentru ca ei trebuie sa castige cu orice pret. Si evident, sa fie cei mai dashtepti.
Poate parea naiv ce zic si oarecum off-topic, dar, asta e, poate mai aveti nevoie si de naivi in lumea asta minunata:)
che bordello! » Blog Archive » Scandalaie, stiri, evenimente
Sep 09, 2009 @ 21:21:37
[…] Update (pentru rigoare): Contraargumente la articolul lui Tolontan: Costin Cocioaba si Orlando Nicoara. Au mai fost cateva, dar prea sub centura ca sa fie publicate. Cele doua de aici acopera, cred eu, intreaga plaja a discutiei. Bonus: un (foarte necesar) arbitru: Dragos Stanca. […]
O noua dezbatere: Tolo vs. Orlando+restu’ lumii | FocusBlog
Sep 10, 2009 @ 08:34:28
[…] si ce scriu Dragos Stanca si Bogdan Th.Olteanu, doua voci care ar trebui ascultate cu atentie, desi mie personal mi-au […]
Gusti
Sep 10, 2009 @ 11:14:16
Cu aceasta ocazie ies in evidenta gashtile din online. Guru e no.1, nu? :)))
Cristi Parvan
Sep 10, 2009 @ 11:15:09
N-o fi alta planeta dar ceva specific exista ca altfel masura de mult Alfacontul … si disputele de genul asta aveau alt pretext 🙂 .
Total de acord cu faptul ca o monitorizare a publicitatii online va exista indiferent cand si unde se va face. As spune insa ca una din conditii e sa nu fie facuta de unii impotria altora. Monitorizarea nu e un tool politienesc ci un instrument de generare a unor informatii utile despre piata. Cand, unde, cine, cum investeste in expunerea online e o informatie esentiala in a hotara cand unde si cum sa-ti planifici propriile expuneri.
Deturnarea scopurilor de sursa de informatii inspre reglaje intre furnizori sau deconturi intre clienti si prestatori e o deturnare a utilitatii proiectului. Habar n-am daca e posibil ca un instrument de “piata” sa functioneze ca “raport de livrare” in relatiile comerciale dintre clienti si furnizori tind mai degraba sa cred ca atat clientii cat si furnizorii isi vor cauta intotdeauna dovezi cat mai directe pe baza carora sa evalueze produsul livrat/cumparat.
Dar faptul ca acum nu poti sa stii activitatea concurentei decat la nivel empiric intuitiv … cu siguranta este o frana pentru investiiile in publicitatea online. O frana comparabila cu suspiciunea ca expunerea online nu e reala sau cu suspiciunea ca cei care vand online nu cunosc caracteristicile produsului pe care-l vand.
PS: Intr-adevar necesar apelul la calm si respect.
PS2: Sorry daca degetele mi s-au avantat pe tastatura … problema e ca unele texte de pe internet se decontextualizeaza rapid si risca sa fie luate de certitudini de multi amatori de “subiecte tari”. De asta cred ca e nevoie de mai multe puncte de vedere exprimate pentru a nu radicaliza subiecte si pentru a nu imparti lumea in tabere inutile.
dStanca
Sep 10, 2009 @ 13:11:01
@ Cristi Parvan:
E corect ce spui, trebuie insa stabilit clar care e limita de la care politicile comerciale ale fiecarui publisher pot fi afectate de monitorizare (apropo de discutia cu ratele de click and so on, care intr-adevar sunt discutabile). Afisarile nu cred ca are nimeni vreo problema sa le raporteze, dar rata de click tine de dibacia fiecarui publisher de a genera o satisfactie mai mare sau mai redusa in relatia cu clientul direct sau cu agentia de media.
@Gusti:
Se poate specula ca nivelul de vehementa este direct proportional cu apartenenta la o “gasca” sau alta, insa eu cred ca e mai degraba o chestiune fireasca. Val il cunoaste, cred, destul de putin pe Tolo si banuiesc ca de aici lipsa de respect fata de realizarile lui, pe care o intuiesc din ce scrie. Ionut a lucrat aproape cu Orlando, deci are incredere mai mare. Zoso cam la fel, etc. E natural, banuiesc, nu prea cred in teoria gastilor. Exista, firesc, apropieri mai mari sau mai reduse, strategii back 2 back, care se construiesc din ratiuni normale de piata. Adica, de exemplu, mie mi-e greu sa fac o strategie comuna cu MPI sau Intact pentru ca, “traditional”, suntem competitori. Asta nu ne impiedica, la momente cheie, in interesul comun, sa actionam unitar: remember iesirea simultana din trafic.ro a F5, Intact, GSP, MPI si Internet Corp. Iesire care, cred eu, a dat un semnal foarte ferm si util vis a vis de un pas in plus spre normalizare.
@Rares Anitza:
Nu e vorba de naivitate aici. Ci de bun simt. De care uneori, uitam. Inclusiv eu. Deci, esti bine venit si cu alte comentarii de bun simt:)
Cristi Parvan
Sep 10, 2009 @ 11:49:52
Nope. Cu aceasta ocazie ies in evidenta puerilismele care bantuie prin online. Inclusiv obsesia pentru “no.1” si “guru” ca sa nu mai repet povestea cu taberele de care am zis mai sus.
Cristi Parvan
Sep 10, 2009 @ 12:14:04
Gusti … am rugamintea ca daca n-ai rabdare sa citesti/intelegi ce-am scris si totusi tii sa pui etichete, am rugamintea sa-l intrebi pe Sorin Danilescu sau pe cine a mai reprezentat GSP prin AGA si comisii la BRAT despre pozitia mea pe proiectul de monitorizare.
Daca nu-i crezi pe ei intreaba-l pe Adi sau pe Arina sau pe Pischke. Daca nici pe ei nu-i crezi vezi disputa mea cu Rozi de la celebra intalnire de la zenith cea care a precedat formarea SATI si a IAB-ului.
Sau intoarcete la texte si vezi daca pozitiile tale chiar sunt de sustinere a proiectului sau macar a lui tolo.
Cu simpatie
Cristi.
parvan
Sep 10, 2009 @ 13:48:53
treaba cu clickurile nici macar nu cred ca a fost in brief, e mai degraba o dezvoltare ulterioara bazata pe posibilitatile tehnice ale Spring (dupa cum stii propunerea actuala pleaca dintr-o solutie dezvoltata de spring pentru clienti individuali de publicitate online). Dupa cum si treaba cu neturile cred ca e tot o marota aparuta ulterior briefurilor. In opinia mea obiectivul neturilor unitare e intangibil nu doar in piata online ci in orice alta piata ( cu exceptia burselor). Sistemul in sine era destinat competitiveurilor de afisari.
Intr-adevar e o discutie pe clickuri, dar nu stiu daca aici e locul unde trebuie purtata: Clickurile ca indicator de performanta nu vad de ce ar fi important sa fie cunoscute la nivel de piata, clickurile la nivel de campanii proprii oricum au alte mijloace prin care sa fie cunoscute constituind intrari in siteul propriu. Informatie oricum mai importanta decat ce ar masura un sistem tert la nivel de piata. Nu intru acum in nevoia reala a advertiserilor de comparare a clickuri si de modul cum le trateaza dupa ce le obtin. Insa clickurile ca moneda de vanzare pot fi o discutie pentru ca monitorizarea lor ar fi parte din piata si ar dualiza monitorizarea dupa doua criterii diferite, cum raportarile la nivel de piata au nevoie de criterii unice atunci ar fi nevoie ca si campaniilor la click sa le fie monitorizate afisarile sau/si invers (celor la afisari sa le fie monitorizate clickurile).
Bariera apare din fapul ca cele la click sunt in general run of network si nu stiu cat de pregatit e sistemul actual sa lucreze cu asta. Mai mult CPC nu mai foloseste siteurile ca vehicule media si tendinta de expansiune pe siteuri mici, externe, pe care oricum nu conteaza asa mult trafic sau profil … vor face ca siteurile cu venituri majoritare din CPC sa fie preponderent siteuri externe BRAT deci nemonitorizabile, => monitorizarile vor fi partiale. Tot odata cu CPC-ul ar veni si problema siteurilor cu adwords care complica si mai mult “delimitarea” universului monitorizarii.
Gusti
Sep 10, 2009 @ 14:07:05
Cristi, am scris amindoi in acelasi timp (11:15). chiar nu am vazut ce ai scris. eu ma adresasem lui Dragos in gluma …
PS. Altfel, Cristi, parerile tale le consider intotdeauna foarte pertinente.
PS2. Dragos, te rog, daca poti muta comentariul meu deasupra celui scris de Cristi. merci anticipat. oricum, faza e tare :))
dStanca
Sep 10, 2009 @ 14:26:27
@Gusti: Done 😉 Cristi, acum vrei sa sterg si comentariul tau? 🙂
cristi parvan
Sep 10, 2009 @ 14:44:28
@Dragos: e politica ta editoriala 🙂 faci cum crezi.
Ai avut un exemplu “live” de cum pot fi escaladate pozitiile pe blog din cauza “pripelii” (am vazut ca a fost aproape in timp si am crezut ca-i reactie).
@Gusti: dap. comentariul 9 nu a avut si nu are obiect. Imi pare rau Gusti. Iti prezint scuze. Doar simpatia ramane neclintita. 🙂
PS: Dragos daca-l stergi pe ala sa-l stergi si pe asta (gusti o sa inteleaga). Merci
Gusti
Sep 10, 2009 @ 16:53:24
nu i problema. Dragos, pune mai multe emoticoane in editorul comentariilor ca sa ne exprimam mai lejer :))
zoso
Sep 10, 2009 @ 18:54:40
ps: articolul de pe zoso.ro e scris de un blogsitter, nu de vali petcu.
dStanca
Sep 11, 2009 @ 17:39:07
@zoso: ok, m-am linistit.
Blue Shadow
Sep 10, 2009 @ 20:02:22
Bate criza,
Saitu’n dunga,
Banerele mi le-alunga!
Acum un gram de adevar o fi in spusele lui Tolo de a sarit Cartelul ars ca de jar!
Pacat de greselile de punctuatie din unele posturi “care este”.
Ceva tot a scos la iveala criza asta: aia ignoranti care se bateau cu pumnii in piept ca-s ditamai pionerii in online, sunt de fapt niste mediocri.