UpDate: E seful Gazetei Sporturilor si al site-urilor din jurul GSP.ro si, in opinia mea, este cel mai bun manager de presa din Romania. E unul dintre cei mai energetici, inteligenti si valorosi colegi pe care i-am intilnit, si de la care am invatat multe. Si scrie pe blogul sau despre cum vor supravietui ziarele de calitate. Sint bucuros sa am alta parere decit Catalin Tolontan. Si sper ca dreptatea sa fie de partea lui. Vom vedea. Poate nu chiar peste 20 de ani:)
***
Ca fost om de print-publishing (cu preocupari new media), actual om de online-publishing (cu preocupari spre media „clasica”), purtand in ficat si in stomac peste 9 ani de management media (in vremuri bune si proaste), imi permit luxul sa emit urmatoarea opinie: la 1 iunie 2010 vor mai exista pe piata romaneasca maxim 3 ziare (declarate generaliste, quality), editate de companii media.
Restul, fie vor disparea (majoritatea), fie vor fi cumparate si intretinute artificial in viata de alte interese decat cele fundamentale pentru orice companie media sanatoasa: informarea corecta si impartiala a publicului educat.
La inceput a fost Evenimentul Zilei acum urmeaza Romania Libera. Vor urma altele. Disponibilizari, acuze, o lupta inutila: viitorul ziarelor tiparite, mai ales al celor de calitate, este incert. Iar patronatelor si companiilor media nu le poate fi cerut, la infinit, sa sponsorizeze “un act social necesar“.
Atentie! Nu informatia de calitate, in format scris, moare. Din contra. Ci informatia tiparita.
Breaking News: s-a inventat ceva mai bun decat hartia!
Trendul este evident, in ciuda incapatanarii publiserilor „traditionali” de a nega evidentele.
In plus, publicul vizat, educat, nu mai este interesat de informatie uni-directionala. Vrea diversitate de opinii si dialog cu alti oameni pe subiectele zilei. Si, in plus, tocmai ca este educat, nu mai e interesat de informatia oferita de ziare detinute de X sau de Y. Chiar daca, in unele cazuri, X sau Y a inteles ca e mai puternic daca ii lasa pe jurnalisti sa isi faca datoria, fara a interveni. Simpla suspiciune il face pe cititorul educat sa isi ia informatia din mai multe surse. Si asta o face, evident, foarte usor, cu ajutorul internetului. Internet pe care il are si pe care il stie folosi (tocmai pentru ca este educat).
La toate acestea se adauga, si accelereaza procesul intr-un ritm ametitor, CRIZA. Un blestem care a lovit in cel mai prost moment posibil: bugetele de publicitate s-au prabusit, cel mai afectat segment fiind chiar al ziarelor quality generaliste.
Revenind la cifre seci, inca din octombrie anul trecut, cand habar nu aveam ca vom fi loviti in plex (si) de criza financiara, atrageam atentia asupra unui fenomen simplu de constatat:
> In iunie 2006, vizitatorii unici ai site-urilor quality cu trafic masurat din .ro au depasit vanzarile cu bucata ale ziarelor quality (cu tot cu inserturi)
> In ianuarie 2007, vizitatorii unici ai site-urilor quality au egalat si tirajul total al ziarelor quality (vanzari la bucata plus abonamente)
Cu siguranta, distanta s-a majorat, intre timp. Singurul element care, probabil, a tulburat piata de la mersul ei firesc a fost investitia isterica a grupului Adevarul in print. Un pariu riscant, de tip bal versus spital. O strategie castigatoare sau o cale de prelungire a agoniei. Vom vedea.
Pentru ca iubesc presa scrisa de calitate (nu si hartia), pentru ca am prieteni apropiati care se lupta zi de zi cu mii de cuvinte asternute cu truda, reiau aici, cu lipsa de modestie si pretentii de Guru de Dambovita, cele 10 sfaturi pe care le dadeam acum un an si jumatate la Conferinta Inovatia in Media.
Atunci, multi colegi din print s-au suparat si m-au acuzat chiar de „tradare” 🙂 Poate, acum, se mai gandesc o data.
Prezentarea integrala o puteti vedea mai sus dar, pentru usurita citirii, iata, pe scurt, cele 10 idei expuse atunci, cu referire directa mai ales la ziarele quality:
1. Nu asezati new media la marginea, ci in centrul redactiei: ganditi multimedia, „linkuiti” informatia mental cu resurse web, inca din faza de scriere pentru ziar
2. Asezati cititorul la baza oricarui rationament si al oricarei decizii cand vine vorba de modul de „impachetare” si prezentare a informatiei, dar si de momentul publicarii: uitati orgoliile si rivalitatile, precum si teama ca „imi iau aia stirea de pe site si pierd exclusivitatea”!
3. Claditi branduri online si cross-media! Nu mai folositi expresia tocita „site-ul ziarului nostru”. Gasiti idei si metode de a cladi in jurul brandului ziarului, declinat online, comunitati, produse complementare web based, servicii pentru cititori: intrati in competitie directa cu pure players online!
4. Analizati atent si din vreme trendurile si schimbarile: istoricul nu mai este un element relevant de constructie a viitorului unui ziar!
5. Oferiti in permanenta cititorilor si clientilor pachete x-media (cross media), combinati campaniile din print cu online, tv, radio etc.
6. Dati-le autonomie jurnalistilor digitali, intariti echipele de new media, nu faceti economii cand vine vorba de participari la evenimente si traininguri pentru online.
7. Nu mai considerati site-ul batalionul disciplinar al redactiei: nu cei mai prosti si incepatori jurnalisti trebuie „trimisi” la site, ci cei mai buni!
8. Ganditi in permanenta sectiuni si idei noi pentru editia online!
9. Depasiti blocajul mental si evadati din cerneala tipografica: nu conteaza cum se distribuie ce produceti , conteaza ca informatia citibila, de calitate, emotia produsa de o poveste scrisa sa ajunga la cititorul avizat: hartia e doar un suport, nu este un scop!
10. Acceptati ca editia print a ziarului ar putea deveni linia „haute-couture” a redactiei: tiparita la pretul corect numai „pour le connaisseurs”. Nu mai e mult pana cand sintagma „ziarul nostru are si o editie online” poate fi inlocuita cu „site-ul nostru are/a avut si o editie print”.
Nu e nimeni mai dornic decat mine ca, anul viitor pe vremea asta, sa se dovedeasca faptul ca am fost un bou si ca lucrurile nu stau asa cum cred acum ca vor sta.
Sper din suflet ca toate ziarele de calitate de pe piata sa gaseasca solutii, sapara inca multi ani de acum incolo si sa faca profitul aducator de bunastare si independenta editoriala totala. Asa cum isi doreste orice gazetar onest. Si orice patron. Onest, sau nu.
Ionut
Jun 01, 2009 @ 22:04:28
Intaresc si eu pledoaria ta cu niste ganduri (desi nu sunt nici ziarist nici nu am o legatura directa cu aceasta industrie). Cred ca e si o problema de pregatire a ziaristului pentru (sau de) online. Una e sa scrii pentru print, alta e sa scrii pentru online.
Si de fapt cred ca lucrurile ar sta mai bine daca online-ul nu s-ar face din copy/paste a materialelor de print, ci printr-o gandire functionala a platformei pe care se scriu materialele / se interactioneaza cu cititorul etc. Un articol in online face legaturi directe prin cuvinte cheie si linkuri cu alte materiale din site sau de pe alte site-uri. Modul in care citesti informatia online trebuie sa fie cel potrivit cu instrumentul pe care il folosesti in acest scop (aici am o frustrare ca cele mai multe site-uri de presa din .ro nu sunt realizate sau sunt prost realizate pentru accesarea de pe mobil). Stilul de scriere cred iarasi ca trebuie sa fie diferit fata de cel traditional.
E nevoie de o schimbare strategica, intr-adevar, in trusturile media, astfel incat online-ul sa devina centrul de focus. Provocarea a doua este sa reuseasca aceste trusturi sa faca din online o afaceri profitabila si sustenabila pe termen lung (la provocarea asta am vazut ca si mai marile NY Times, Washington Post cauta inca solutii).
dStanca
Jun 01, 2009 @ 22:21:54
Multumesc pentru comentariul pertinent. Multe ziare au reusit sa gaseasca solutii. Si in Romania s-au facut pasi importanti insa, in unele cazuri, in opinia mea, cam tarziu. Semnalul meu se doreste a fi constructiv, sper inca sa se trezeasca tot mai multi colegi din media si sa se desprinda de hartie, sa se focuseze pe brand, in toate formulele de exprimare a acestuia. Cititul nu va disparea. Deci, sanse mai sunt.
Mihnea Măruţă » Blog Archive » Majoritatea cotidienelor generaliste vor dispărea într-un an
Jun 01, 2009 @ 22:36:35
[…] “La 1 iunie 2010 vor mai exista pe piaţa românească maximum 3 ziare (declarate generaliste, quality), editate de companii media. Restul, fie vor dispărea (majoritatea), fie vor fi cumpărate şi întreţinute artificial în viaţă de alte interese decât cele fundamentale pentru orice companie media sănătoasă: informarea corectă şi imparţială a publicului educat”, scrie Dragoş pe blogul său. […]
alex
Jun 02, 2009 @ 00:03:39
Cred c-o sa faca valuri articolul asta al tau.
Ce se va intampla cu ziarele tabloidizate gen click, cancan,libertatea etc(varianta print)?
Intrebarea nr 2 :de ce le mai dai exact un an ziarelor quality?
Si in fine, Adevarul a pariat pe calul cel prost?
Multam
mihai
Jun 02, 2009 @ 00:17:17
Maxim 3 ziare in 2010 inseamna numar mai mic de oferte pe aceeasi cerere (oare?!). Deci, acum publisherii ar trebui sa gandeasca fix asa: “Ba, lasam concurenta sa renunte la tiparirea ziarului si noi asteptam 2010, cand vom fi (aproape) singurii de pe piata”. Caz in care, cine va avea disponibilitatea sa aloce resurse pentru print va castiga.
Marius Delaepicentru
Jun 02, 2009 @ 05:07:06
Motto:
Din prea mult entuziasm, să nu spargeţi Voroneţul.
Dragoş, spui:
Ştiu, “e criză”, nu e cash, nu e timpul, nu e locul, dar, dacă istoricul va fi ignorat în toată povestea asta, însăşi umanitatea e ameninţată. Există riscul real de a plonja într-o lume pavloviană, dominată de hoax, de fantasme, de ignoranţă, de prezent. Poate vei spune: ce rost are să ne preocupe conservarea izvorului scris, dacă avem tehnică avansată de căutare în arhiva noroasă a Umanităţii? Cu un simplu search avem la degetul mic tot ce înseamnă trecut.
Aşa e. Dar, problema conservării memoriei nu e de natură tehnică, ci organizaţională. Cu hîrtia era mai simplu. Chiar în vremuri grele, mai dăinuia cîte ceva din cuvîntul scris, fie şi numai ca ambalaj, pentru blidele din pod.
Aşadar, ţinînd seama de volatilitatea mare a noilor media, e nevoie de medii alternative de conservare a trecutului. Să laşi arhivele pe mîna unuia ca Google, Cisco sau Yahoo!, înseamnă să te laşi guvernat de Matcă (de Matrix). Iar atunci, trecutul devine imprevizibil, aşa cum, în vremuri totalitare, a fost. Iar cînd trecutul e imprevizibil, viitorul e… naşpa. Dacă nu mă crezi, du-te în China şi caută online: “Tienanmen”. Vei descoperi versiunea regională a antiutopiei.
dStanca
Jun 02, 2009 @ 08:49:18
@Alex:
Nu imi doresc sa faca valuri, ci doar sa fie citit de cei care pot contribui la salvarea brandurilor print la care tin.
Legat de tabloide: intotdeauna, indiferent de suport, faptul ca Simona Senzual si-a pus silicon in nas va fi o stire mai citita decat cea legata de o disputa din comisia juridica sa Senatului. E natura umana, nu ne putem opune firii. Tabloidele vor mai exista niste ani, chiar daca vor tinde sa fie gratuite. Si aici exista nuante, exista tabloide cu substanta (vezi The Sun) si maculatura (vezi….vezi, nu?:))).
Legat de Adevarul, dupa cum am scris, e pe ideea bal sau spital. Cred ca sansele sunt, in momentul acesta, egale. Dupa cum spune un proverb (chinezesc, cred), daca tot te-ai prins de coada tigrului, nu-ti mai da drumul… Cred ca indiferent de pierderile pe care le va inregistra operatiunea Adevarul, va mai exista o vreme acest produs. E interesant ce se intampla acolo si e admirabil curajul dlui Patriciu de a investi masiv intr-o piata care nu arata deloc grozav.
dStanca
Jun 02, 2009 @ 08:50:24
@mihai: din pacate, nu. cererea de print media in zona quality e in scadere. cati studenti cunosti care citesc evenimentul zilei sau cotidianul cu religiozitate?
dStanca
Jun 02, 2009 @ 08:52:36
@alex: le dau un an din motive care tin de bugetare. semestrial, orice companie serioasa face o analiza si un forecast. in ianuarie, analiza semestrului II 2009 va arata prost si, unii, vor decida sa vanda sau inchida. iar altii vor mai astepta, cu sperante, pana in vara. acesta e rationamentul.
dStanca
Jun 02, 2009 @ 08:54:53
@Marius Delaepicentru: E corect ce spui, tocmai de aceea cred ca trebuie gasite solutii. Desi, la limita, digitalul este mai rezistent decat hartia. Cand vorbeam de istoric, ma refeream strict la cum se construia un buget in vremurile bune: luai anul trecut, aplicai niste indicatori gen rata crestere etc si aveai bugetul pe noul an, care se respecta aproape la centima. Nu mai e cazul. Imprevizibilul este, acum, un factor major care afecteaza business-ul: obisnuintele de consum se schimba radical si rapid si, in plus, a venit si criza de cash. Deci, nu e prea roz.
mariuspan
Jun 02, 2009 @ 11:23:34
moartea presei scrise are si urmatoarea cauza, simpla: de ce sa dau banii pe hartie cand citesc pe net, pe bloguri, pe editiile online ale publicatiilor mult mai repede, nu a doua zi???
Este una dintre cauze, cred eu!
dStanca
Jun 02, 2009 @ 11:35:51
@mariuspan
este si nu este asa. ziarele trebuie sa gaseasca un diferentiator care sa ii faca pe oameni sa mearga la chiosc. cartile, de exemplu, care – in ciuda tehnologiilor tip amazon kindle – nu vor disparea, sunt un resort ok.
nu sunt de acord cu cei care condamna asta: cumpar ziarul, nu cartea. si in ziar e f mult content din alte surse decat redactia (agentii de stiri, colaboratori).
prin extensie, cumparand drepturile de autor pt o carte e ca si cum ai cumpara drepturile de autor pentru un articol din ziar.
e tot content, e oferit tot de un ziar.
totul e sa nu se suprasatureze piata de carti (cotidianul a deschis un drum urmat de toti ceilalti) si sa se gaseasca si alte elemente de diferentiere, nereplicabile online.
bogdan pacurar
Jun 02, 2009 @ 12:03:28
salut, dragos
sint de aceeasi parere cu tine, dar nu am experienta trebuincioasa ca sa emit prognoze temporale (1 iunie 2010). Asa ca te-as provoca sa dai un dead-line 🙂 similar si pt printurile economice (cotidiene, saptaminale)
dStanca
Jun 02, 2009 @ 12:11:44
@bogdan pacurar:
multumesc pentru intrebare. daca ne referim strict la presa tiparita pe hartie de ziar, cred ca presa specializata, sport, tabloid, business are sanse mai mari sa faca profit in urmatorii 5 ani, in functie de cum se va adapta la fenomenul cross-media.
judecand dupa cifre si bugete de publicitate, nu cred ca vor rezista pe termen lung 3 cotidiene de business in Romania, e prea mult. probabil ca ori financiarul, ori business standard vor disparea in 3 ani. usor subiectiv, recunosc, sanse mai mari are, teoretic, business standard (a pornit mai repede si are in spate si o televiziune de business).
de asemenea, nu cred in saptamanalele pe hartie de ziar, pe termen lung, pe zona de business. lupta capital – saptamana financiara nu cred ca va avea un invingator real in orizont de 3 ani, judecand cupa return of investment, nu punctual dupa profitabilitatea anuala. totusi, inexplicabil, momentan capital pare slabit – si din cauza ca e o insula izolata in ringier, nu are cu cine sa faca back to back strategy. aici, saptamana financiara merita felicitari pentru tenacitatea cu care a dus aceasta lupta.
trecand la saptamanalele de business pe hartie de revista, cred ca este loc de doua, si acestea vor fi business magazin si money express. dar daca nu se va indulci criza in maxim un an, va ramane doar unul din doua.
cucubau
Jun 02, 2009 @ 12:23:05
“Restul, fie vor disparea (majoritatea), fie vor fi cumparate si intretinute artificial in viata de alte interese decat cele fundamentale pentru orice companie media sanatoasa: informarea corecta si impartiala a publicului educat”
Cu asta ti-ai semidinamitat teoria cu care sunt de acord, pentru ca jumatate din presa autointitulata quality pe acest principiu (adica al doilea “fie”, 🙂 ) exista si acum.
Presa print romaneasca moare pentru ca nu e in stare sa ofere ceva in plus fata de tv si site-urile de stiri si pentru ca promoveaza non-valori in cadrul redactiilor. Se omoara singura adica. Criza vine pe locul doi. Multi o folosesc ca pe o scuza: suntem prosti, dar hei, e criza !
Te intreb doua chestii: de ce nu exista un saptamanal de analiza gen Newsweek in Romania ? Cred ca ar avea un public mare – satuii de dumele televiziunilor de stiri si satuii de uscaciunea cotidiana a quality print. Crezi ca nu avem educatia cititului de sambata-duminica dimineata ?
A doua: pana la 1 iunie 2010, care crezi ca va fi rata de acces/folosire a internetului in Romania ? In prezent ea este de 25-30%, din ce stiu eu.
micutzul
Jun 02, 2009 @ 12:25:09
Dragos,
Diferentiatorul cel mai bun este plata, iar rationamentul cititorului de net este, chiar daca spun o banalitate, simplu: de ce sa dau bani maine pentru o chestie pe care o citesc gratis azi? Nu spun ca introducerea unei forme de plata pentru contentul online ar fi panaceul presei scrise. Dar, macar ar trebui incercat…pentru ca, astfel, s-ar schimba si perceptia omului asupra informatiei…cum sa zic…decelate (hotnews poate sa ramana free, pentru stiri, dar o dezvaluire din Evz sau Coti, sau o analiza tare din ZF sau BS (sau dintr-unul generalist, whatever) cred ca trebuie platita.Nu mult, dar macar trebuie introdusa aceasta idee: INFORMATIA NU E GRATUITA! Sau, cel putin, nu in totalitate.
dStanca
Jun 02, 2009 @ 12:28:30
@cucubau
0. Nice nickname:)
1. Nu cred in succesul unui saptamanal de tip Newsweek, eventual as putea risca sa cred ca o licenta Newsweek Romania ar putea functiona (in Polonia are mare succes). Am facut vreo 3 business-planuri pentru o astfel de publicatie si, de fiecare data, am renuntat la proiect (chiar si in vremea cand piata print quality pe zona advertising arata mult mai roz).
2. Cred ca va fi 40%.
Catalin Tenita
Jun 02, 2009 @ 13:04:11
Marea problema totusi ramane. Din PPT rezulta ca e mai ieftin de 13 ori sa targetezi un client pe web vs print.
Asta nu inseamna (grosso modo) ca la acelasi numar de advertiseri si aceasi audienta (ca volum) un produs pe net face de 13 ori mai putini bani decat pe print?
In linii mari fireste, ca poti scadea cheltuielile cu distributia (desi poate alea se acopera din pretul de vanzare), mai poti scadea de prin alte departamente, dar tot pe la 15-20% din print ajungi.
De exemplu, eu cred ca anul trecut un produs ca ZF.ro nu a facut mai mult de 35-40% din ce a facut ziarul pe hartie. Si asta, in conditiile in e un produs supercautat de advertiseri.
So, intrebare este: cum ajungi la acelasi nivel de venituri pe web ca sa menti o redactie similara ca numar de angajati?
Eu prea vad usor rezolvabila problema asta.
Deci pana la urma e corect ca oamenii citesc pe net: e gratis si e comod, dar ce pot face cei de partea cealalta (managerii de presa) ca sa nu inchida sandramaua sau sa taie din redactii in mod masiv (cum au facut ziarele alea din US care au ramas doar pe net)?
dStanca
Jun 02, 2009 @ 13:12:29
@Catalin Tenita: Asa e, in continuare la calculul direct costul per mie pe print e mai jos (depinde de discount si audienta ziarului) iar cel de TV e si mai jos. In acest moment, exista insa ziare quality care au ajuns cu veniturile din online la 30% fata de print. In unele cazuri, si mai sus. In continuare, ramane foarte scump sa produci content online versus piata de new media pe advertising. Insa macar creste simtitor. In vreme ce pe zona cealalta scade si mai simtitor. Redactiile cu peste 100 de jurnalisti in print pe quality insa nu mai pot fi suportate, in opinia mea, decat inca maxim un an. Iar, din fericire pentru online, zona asta este considerata cam peste tot strategica. Cu anumite limite, desigur. Romania e inca foarte jos in ceea ce priveste bucata din venituri advertising dedicata online-ului, in Polonia e de exemplu 10% deja. Sa speram ca va creste si ca, prin urmare, nu se va face rabat de la calitatea editoriala. Desi, probabil, punctual, vor fi si probleme de tipul acesta. Jurnalistii valorosi sunt, in continuare, fascinati de hartie.
Cristi Parvan
Jun 02, 2009 @ 14:02:14
Hai sa-ti dau trei vesti bune (nostalgic vorbind) :
– “presa scrisa pe hartie” e deja presa scrisa digital si doar “difuzata” pe hartie, semn ca multi oameni din industrie au inteles de ceva vreme breaking news-ul 🙂 si au actionat in consecinta
– Brandurile media … traiesc, cresc, se lupta … produc efecte inclusiv in new media chiar daca nostalgicii onlineului de altadata (sic!) o sa-ti spuna ca e o chestiune tehnica numita tld.
– cat timp exista mesaje de transmis si doritori sa le receptioneze … se va gasi o cale ca aceste lucruri sa se intample.
indira
Jun 02, 2009 @ 15:52:34
eu sunt mai idealista si ma uit cu melancolie cum paleste “galaxia gutenberg”.
nu stiu daca vor ramine doar trei ziare “rasarite” de pus dimineata langa cafea.
probabil ca succesul sta in mix-urile fericite intre print-new media si castigati vor fi cei cu mintea deschisa si adaptabila.
dupa ce prin redactii s-a facut o schimbare brutala de generatii probabil se va produce si0 schimbare brutala de mentalitati.
mi-as fi dorit sa fie in folosul calitatii actului jurnalistic. din pacate, nu se “arata” asta.
Catalin Mihaila
Jun 02, 2009 @ 16:49:51
Am salutat prezentarea ta de la conferinta de anul trecut si o salut inca o data. (Pt cei care nu au fost prezenti, D.Stanca si-a mitraliat prezentarea vreme de 10 minute unei sali pline de oameni din presa tiparita. La sfirsit, nu mai respira nimeni, iar cei mai in virsta duceau mina la inima si cascau gura ca pestele pe uscat.)
Stiu sigur ca va fi asa cum proorocesti tu, insa nu cred ca asa de repede. Cred ca subestimezi putin inertia si lenea noastra funciara ca popor. Netul e pentru oameni care vor sa aleaga, in vreme ce romanii prefera sa fie “hraniti” de o entitate superioara care decide politici editoriale, playlisturi, etc.
Bottomline: Society doesn’t need newspapers. What we need is journalism (Clay Shirky)
dStanca
Jun 02, 2009 @ 19:46:49
@micutzul: mihai, nu cred ca exista sanse, acum, sa cerem bani pentru contentul online. decat pentru foarte putine lucruri, extrem de speciale si specializate.
dStanca
Jun 02, 2009 @ 19:48:30
@Cristi Parvan: Desigur, notorietatea off-line cantareste greu. Stiu asta foarte bine din F5. Nu e vorba doar de TV ci si de print. Insa fenomenul restrangerii printului, in special pe zona quality news, mie mi se pare ireversibil. Sper sa ma insel.
dStanca
Jun 02, 2009 @ 19:50:18
@indira: eu cred ca indiferent de suport, jurnalismul de calitate va fi mereu cautat. chiar daca asta inseamna jurnalisti-brand, nu neaparat ziare. uite, de exemplu, http://www.paginademedia.ro inceputa de obae (jurnalist bun, dar care se pierdea in evz printre sute de nume) e un exemplu….
dStanca
Jun 02, 2009 @ 19:51:29
@Catalin Mihaila: Multumesc frumos. Sunt absolut de acord cu citatul din final. Cat despre timing, sa vedem…
dStanca
Jun 02, 2009 @ 19:53:01
@ALL:
Va multumesc frumos pentru comentariile super-pertinente lasate aici, voi reveni maine asupra acestui subiect si cu un raspuns coerent la reactia lui Tolo (http://www.tolo.ro/2009/06/02/ultimul-ziar/)
Media lui Comanescu » Ce ziare quality trăiesc la anul?
Jun 02, 2009 @ 22:28:06
[…] nou-lansatul blog, Dragoş Stanca a plasat nişte predicţii despre ziarele quality, dintre care, spune Stanca, se vor mai afla pe piaţă cel mult trei la 1 […]
tzugu
Jun 03, 2009 @ 01:23:46
“energetici” in loc de “energici”. cati wati da dl. Tolontan? daca tot revii cu un raspuns coerent, ce ar fi sa incepi cu gramatica de clasa a 5-a?
Orlando » Blog Archive » 3 declaratii si o constatare
Jun 03, 2009 @ 07:29:04
[…] Dragos Stanca – GM F5 – Realitatea Catavencu: “la 1 iunie 2010 vor mai exista pe piata romaneasca maxim 3 […]
mariuspan
Jun 03, 2009 @ 09:07:11
@dragos
Intr-adevar, chestia cu cartile, DVD-urile sau alte “potentatoare” dintr-astea vand mai bine presa. Sunt publicatii care aplica asa ceva si le merge mai bine. Dar uite, sunt persoane, chiar multe, care iau ziarul doar pentru carte sau orice altceva ofera el si nu arunca nici macar o privire peste ziar. Ca sa nu mkai spun ca in rewstul zilelor nu cumpara publicatiile respective.
Revista presei despre presă : Reporter Virtual
Jun 03, 2009 @ 09:31:27
[…] dintre Tolo şi Dragoş Stanca. După postul şefului Diviziei F5 ”De ce mor ziarele de calitate“, Tolo a replicat cu “Ultimul ziar“. Este o polemica obligatoriu de urmarit […]
Valix
Jun 03, 2009 @ 09:44:44
Dragos,
cand spui „pour le connaisseurs” sper ca te referi si la ziaristi. una dintre problemele ziarelor autohtone e ca, pe langa ca sunt prea multe, mai sunt si prost scrise/concepute si au ajuns sa imi ofere informatii pe care le gasesc singur online sau le-am vazut deja la TV.
Pana la urma, hartia si monitorul sunt doua suporturi diferite. Pentru a face un produs de succes pe fiecare din ele, iti trebuie doar putina intuitie…
Bucharest Life
Jun 03, 2009 @ 09:58:32
If Adevarul keeps making bizarre editorial decisions (such as ignoring politics in the run up to an election – an utterly bizarre announcement it made on Monday) then even it will not make the cut.
State of Play: viata bate filmul | Pagina lui Dragos Stanca
Jun 03, 2009 @ 11:59:44
[…] De ce mor ziarele de calitate […]
gaby
Jun 03, 2009 @ 12:40:30
dc mor ziarele de “calitate”… reformulez: ce inseamna ziar de calitate?? stimate domn sau domni… eu citesc in fiecare zi 6 titluri [zf, cotidianul, evenimentul, adevarul, 7 Plus, jurnalul national, gandul] si pot vorbi in cunostiinta de cauza: noi nu avem ziare de calitate. sa va dau exemple… stirile sunt aceleasi in toate titlurile enumerate mai sus, exclud ZF – cotiadian de business, rubrici mici, pagini putine, extrem de multe prostii scrise, partinitoare..depinde de interesul politic sau de moment… un exemplu mai concret; rubrica international…e posibil sa ai o stire de coloana si un articol de aproximativ un 1/4 pagina??? atat s a intamplat in lume??? o stire de coloana si un articolash?? hm.. eu cred ca trebuie sa va puneti intrebari legate de continut, de cat de mult scrieti la o rubrica… sa am aceleasi stiri in toate?? senzatia ca de fapt am citit un singur ziar?? un alt exemplu..ziaristii de la noi vin si mi spun parerea lor, legat de un anumit sbiect….jurnalismul inseamna sa mi dai stirea, prezinti evenimentul si sa ma lasi pe mine, ca cititor, sa mi pun intrebari si sa judec…nu sa mi spui tu ca sta e bine…. dar va acord circumstante atenuante; presa in occident a aparut cu aproximativ 300 de ani inaintea noastra…educatia publicului este alta, ziarele urmeaza o alta linie…si ei sunt afiliati la cate o doctrina politica, e firesc, dar acolo se face presa… si nu ce exista la noi… asa ca,puneti va alt tip de intrebari… dar cine sunt eu sa judec oameni atat de regatiti?? avem exact presa care ne trebuie..fara coloana verticala, fara oameni pregatiti, fara continut…fara nimic… din pacate..iar publicu; este exact ce trebuie unei astfel de “prese”… va doresc succes… mai invatati sa faceti presa.. cititi ziare din afara tarii…poate va vin idei…
dStanca
Jun 03, 2009 @ 15:00:17
Daca cititi deja 6 ziare, tot respectul. Daca am avea 3 milioane de romani ca dvs. printul nu ar mai avea o problema:)
Print vs. Online | FocusBlog
Jun 03, 2009 @ 18:07:32
[…] afirmatie este si argumentata convingator intr-un articol. Pe baza acestui articol Mihnea Maruta, un alt manager care cunoaste intim si mecanismele printului […]
Presa ca o pradă « GENUNCHIUL LUMII | Flavius Obeadă
Jun 03, 2009 @ 19:20:48
[…] Două analize mult mai pertinente pe tema soartei presei de azi am găsit în Pagina lui Dragoş Stanca şi în Media lui […]
Trei despre audiente TV | theRobi
Jun 04, 2009 @ 00:24:18
[…] i’am numarat in amenzi date de la matale) cum dracului sa nu’i dau uneori dreptate lui Dragos cind zice ca printul o sa fie o optiune ( = CRTL + P ) pentru contentul de online cind – ca sa […]
La cald: REALITATEA.NET, no. 1 si in mai | Pagina lui Dragos Stanca
Jun 04, 2009 @ 09:03:23
[…] si de discutiile de ieri si de alaltaieri cu Tolo: GSP performeaza si in online, ca de obicei, si vine imediat pe locul 2 (practic, se poate […]
Garm
Jun 04, 2009 @ 15:34:52
Posibil sa ramana doar 3, pentru ca oricum sunt prea multe ziare. In Marea Britanie nu sunt asa de multe: Pe Quality ce avem: Times, Guardian, Independent, Daily Telegraph si cam atat. Mai sunt tot cam atatea tabloide si o serie de ziare locale.
Problema ziarelor quality de la noi este ca sunt cumva prea banale. Avem cam aceleasi stiri, in mare aceleasi opinii, si parca au cam disparut editorialistii mai virulenti (gen CTP care scrie din ce in ce mai rar in ultima vreme). As vrea mai multa personalitate, si mai putina “echidistanta”. Vreau sa stiu ca aia sunt de stanga, aia de dreapta si in consecinta sa cumpar un produs sau altul. Vreau sa cumpar un ziar care loveste in x si il apara pe y nu unul care copiaza stiri de pe mediafax.
Ar mai fi ceva de spus despre sectiunile de sport: Prea mult Borcea, Becali, Turcu, Iancu, Porumboiu si prea putin Hagi, Lacatus, PEtrescu, Lucescu…. Poate si de aia o sa dispara cotidienele quality
Pe scurt: prea putina PERSONALITATE. Ziarele noastre quality sunt de prea multe ori un fel de hotnews pe hartie.
Blog Costi Rogozanu » Blog Archive » Presa la mina statului, pericolele mari pe 2010 si discutia Stanca-Tolo
Jun 05, 2009 @ 14:46:15
[…] ceva mai tirziu intr-o discutie interesanta demarata de Dragos Stanca pe blogul sau si continuata de Catalin Tolontan. Am doar citeva observatii pentru ca s-au spus in […]
Print + Online = Love. De ce mor ziarele când mor? | Ghid de Jurnalism
Jun 08, 2009 @ 17:39:46
[…] “la 1 iunie 2010 vor mai exista pe piata romaneasca maxim 3 ziare (declarate generaliste, quality), editate de companii media.” (textul complet) […]
Razvan Corneteanu
Jun 09, 2009 @ 00:31:02
Domnule Dragos Stanca,
Am sa fac o exceptie de la obiceiul meu de a nu scrie pe bloguri de dragul temei ridicate dar si din cauza bazaconiilor pe care le emiti.
In primul rand experienta ta de atatia ani de publisher nu te prea recomanda in niciun fel ca persoana care poate emite asa de sigur verdicte cu privire la viitorul ziarelor de calitate. Din simplul motiv ca nu ai condus niciodata un ziar quality de calibru. Nu te supara pe mine dar nu am retinut vreodata vreo performanta remarcabila care sa fie legata de numele tau. La Media Pro te-ai ocupat in principal de reviste daca nu ma insel.
Nu incetez sa ma amuz observand ca in marea lor majoritate asemenea comentarii sunt facute constant de oameni care nu sunt implicati in niciun fel in piata quality. Si nu neg ca ar putea avea opinie. Ci ca se dau specialisti cand ei sunt chibitzi.
Iar din postura de chibitz, pe langa campania “isterica” de investitii a lui Adevarul (de care sunt in mare parte raspunzator) ai putea sa observi si cel mai mare esec din istoria presei scrise de calitate care se numeste Cotidianul.
Vreau sa spun ca daca piata quality sufera de ceva, daca exista vreun pericol de a se contracta atunci acest pericol vine din interior, din cat de prost sunt facute ziarele. In niciun caz pericolul nu este reprezentat de cifrele mirobolante ale unui internet in crestere dar foooarte departe de a canibaliza in vreun fel ziarele de calitate sau de orice fel.
Sa nu intelegi prin asta ca sunt adversarul investitiilor in internet. Din contra, cred ca avem astazi, cea mai numeroasa divizie de web din presa scrisa.
Dar hai sa nu visam cai verzi pe pereti.
Am pus odata o intrebare la care nu am primit inca raspuns. Luand in calcul preturile pe mia de afisari folosite pe piata, scazand discount-ul de 70% si peste cerut de clienti, comisionul de 25-35% cerut de agentii, ofertele speciale si rebate-ul de 20 % cerut tot de agentii la final cate miliarde de afisari sunt necesare ca piata de publicitate a internetului sa ajunga in mod teoretic la jumatatea (retine, la jumatatea) pietei de publicitate pe presa scrisa? Nu mai vorbim de incasarile din pretul de coperta si de abonamente.
In sfarsit, la final cerandu-mi scuze ca nu m-am putut abtine, te-as invita, ti-as sugera ca atunci cand scrii despre un domeniu pe care doar il observi, sa eviti sa dai verdicte.
Altfel, te felicit pentru numarul mare de comentarii pe care il ai!
Razvan Corneteanu
Director General Adevarul
Seful Adevarul Holding iese la atac (din nou) | Pagina lui Dragos Stanca
Jun 09, 2009 @ 11:17:14
[…] general al Adevarul Holding a postat un raspuns la analiza mea legata de viitorul ziarelor quality din Romania. Din motive tehnice care imi scapa (mesajul era in “spam”:)), am vazut si facut public […]
De ce mor ziarele locale: 10 argumente | Pagina lui Dragos Stanca
Jun 10, 2009 @ 17:40:28
[…] ceea ce priveste ziarele nationale quality (detalii aici si reactii aici si aici) am estimat ca vor mai exista la anul pe vremea asta (sau, maxim, la finalul […]
JamesD
Jun 11, 2009 @ 20:46:30
Thanks for the useful info. It’s so interesting
Trilema - Un blog de Mircea Popescu. Print si online.
Jun 16, 2009 @ 23:52:04
[…] acestei industrii. Eu unul subscriu la ideea lui Dragos Stanca, exprimata pe scurt in “RIP Print Media. I won’t miss it“, fara a intra in prea abundante detalii, le gasiti, daca aveti curiozitatea, prin […]
saunter.ro » Arhivă blog » Cum să faci un ziar fără publicitate?
Jul 01, 2009 @ 20:45:19
[…] să taie din angajaţi. Dragoş Stanca (şeful diviziei de new-media de la Realitatea Caţavencu) merge mai departe şi spune că vor mai rămâne doar trei ziare genraliste până la sfârşitul anului. Dar […]
Analiza unei tampenii: ce si cat inseamna 600.000 euro | Pagina lui Dragos Stanca
Jul 04, 2009 @ 19:47:31
[…] este doar inceputul. Ce cred despre efectele crizei in media romaneasca am mai scris. De exemplu, aici. Sau […]